figure 

漆のもっとも美しい瞬間は、まだ塗られる前、未だ液状のときだと思う。エネルギーや養分がどろどろのカオスの状態。
漆の作業工程というのは滑らかな面を作りあげることを一心に目指すのだが、つまるところ究極の滑らかな面というのはこの表面張力で張り詰めた液状の漆の姿そのものではないかと日々液状の漆と対峙しながら思う。そんな刻一刻艶めかしく姿態を変えてゆく漆の動的な姿の一端を知っていただければ幸いである。
撮影:Takeshi Asano
音楽:青木孝允
協力:堤淺吉漆店

Film of flowing Urushi(Japanese lacquer from Natural Urushi tree), straightforward. 
I think Urushi is most beautiful before it’s been applied, when it’s still in its liquid form. When it’s a viscous chaotic mass of energy and nutrients.
The process of creating a Urushi piece involves single-mindedly creating a perfectly smooth surface, and as I work daily facing the Urushi, I think that the smoothest a surface can be is the surface of the Urushi itself, with its smooth layer of surface tension. With the beauty of Urushi’s constantly shifting dynamic appearance, I would like for people around the world to know of this art.

video&shooting:Takeshi Asano
music:Takamasa Aoki
cooperation:TutumiAsakichi-Urushiten

  • Yohko Toda